زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


از (مؤسسه دینی فسا) تا (کاربری تجاری)!

(مؤسسه دینی و کتابخانه امام جعفر صادق-ع-) اولین عنوانی بود که بر مکانی اطلاق شد که امروز بیشتر مردم فسا آن را به عنوان(مکتب فاطمیه) می شناسند.خیابان فرمانداری؛روبروی ساختمان مدرسه زینبیه قدیم.

در سال 1340 خیری آگاه و نیک اندیش به نام مرحوم آقای حاج محمد هادی؛زمین این مکان را وقف نمود تا عواید حاصل از آن صرف اطعام مجالس عزای امام حسین(ع) شود. یک سال بعد فرهیختگانی چون مرحومان: حاج علی اصغر فروردین،سید محمد صادق رفیعی ،حاج ابراهیم برزویی ،محتشم تقدیری،سید ابراهیم عمرانی و فرهنگیان فاضلی چون حاج غلامعلی نجارپوریان و...آستین همت بالا زدند و با کمک مردم فهیم و فرهنگ پرور فسا بر این زمین مقدس ساختمانی شایسته بنا کردند.


نام این مکان علمی-فرهنگی به (حسینیه و کتابخانه امام جعفر صادق-ع-) تغییر یافت و با مدد فساییان اندیشمند ساختمان آن به پایان رسید و به مرکز علم و اندیشه و جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه و کتابخانه ای با بیش از شش هزار جلد کتاب مرجع تبدیل شد.

معروف ترین محفل علمی و تفسیری این مکان ،جلسه تفسیر قرآن بود که دوشنبه ها و پنج شنبه ها بعد از ظهر با مدیریت و تدریس فرهنگی فرهیخته استاد حاج سید علی اکبر معزی اداره می شد. استاد معزی اکنون ساکن شیراز هستند و در کهولت سن به سر می برند.

(استاد حاج علی اکبر معزی)

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این کتابخانه یکی از مهم ترین پایگاه های مبارزه علیه رژیم بود و وعده گاه مبارزان نهضت امام خمینی(ره).به گونه ای که چندین بار توسط ساواک و شهربانی فسا از فعالیت های آن جلوگیری و درب آن بسته شد که هر بار با درایت و وساطت روحانیون مبارز فسا به ویژه مرحوم آیت الله نظام(ره) مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.

بزرگانی چون :مرحوم علامه محمد تقی جعفری؛آیت الله مکارم شیرازی،استاد محسن قرائتی،مرحوم سید علی اکبر پرورش و استاد دکتر احمد بهشتی از شخصیت هایی بودند که به دعوت متولیان این نهاد فرهنگی در آن به ایراد سخن می پرداختند.

بعد از پیروزی انقلاب مرحوم استاد سید محمد صادق رفیعی به طور رسمی متولی این کتابخانه شدند و با افتتاح دانشگاه آزاد اسلامی فسا در سال 1364 اولین کلاس های دانشگاه در این مکان تشکیل گردید. خوابگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه استفاده های دیگری بود که از این مکان می شد.

(مرحوم استاد سید محمد صادق رفیعی)

با اتمام ساختمان دانشگاه آزاد؛این کتابخانه در اختیار حوزه علمیه خواهران قرار گرفت و با عنوان(مکتب فاطمیه) به تربیت خواهران مبلغ می پرداخت و بیشتر مردم فسا اینجا را با همین عنوان می شناسند.

بعد از فوت مرحوم استاد رفیعی متأسفانه استفاده از این مکان از محور مورد نظر واقف خارج شد؛مدتی شورای حل اختلاف بود! مدتی کاملا راکد و بسته شد! و این اواخر به مکانی تجاری تبدیل شده بود؛فروش لوازم التحریر و لوستر!

جمعی از فرهنگیانی که دغدغه فرهنگ دینی دارند؛از سال 1390 به طور جدی کمر همت بر احیاء دوباره این نهاد فرهنگی بستند. هر چند با کمال تأسف از کتاب های موجود در کتابخانه،تعداد قابل توجهی باقی نمانده است و نیز ساختمان نیاز به تعمیرات اساسی دارد اما این فرهیختگان فسایی حتی با هزینه شخصی خود در راه احیاء دوباره آن گام نهاده اند که گام هایشان استوار باد.

بخش کتابخانه این نهاد در حال بازسازی است و کتب اهدایی همشهریان فهیم را می پذیرد؛ساختمان آن با هزینه شخصی یکی از اعضاء هیأت امنا در حد قابل قبولی تعمیر شده است،فضای فیزیکی رو به خیابان فرمانداری به زیبایی باز سازی شده و دوستان در تلاشند تا این نهاد مقدس را با نام (مؤسسه ی فرهنگی امام جعفر صادق-ع-) به ثبت برسانند.

هنوز این مؤسسه فرهنگی به طور رسمی فعالیت خود را آغاز ننموده اما یکشنبه شب ها جلسه قرآنی فرهنگیان فسا  (راهیان نور) همراه با سخنرانی؛دوشنبه شب ها جلسه شرح نهج البلاغه،سه شنبه شب ها جلسه تفسیر قرآن در این مکان برقرار است.

جلسات حافظ شناسی انجمن حافظ فسا و نیز جلسات شرح منظومه گنجینه الاسرار عمان سامانی در این مؤسسه فرهنگی برگزار می گردد.

در جهت تأمین نظر واقف تاکنون چندین محفل عزای امام حسین(ع) همراه با اطعام در اینجا برپا شده است و ادامه خواهد داشت.

این نهاد فرهنگی مشتاقانه از نظرات و پیشنهاد های شما فرهیختگان استقبال می نماید؛جهت ارائه نظرات خود می توانید با شماره تلفن 0731-2212616 تماس بگیرید یا در ذیل نظرات همین مطلب مرقوم فرمایید تا به متولیان منتقل شود.

شماره حساب 0109307607001 بانک ملی شعبه دارایی فسا برای دریافت مساعدت های مالی افتتاح شده است.

(با سپاس از پایگاه های خبری-تحلیلی فسا"فسایی" و "سلام فسا" به خاطر انتشار این مطلب )



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 22 بهمن 1392 ] [ 15:52 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب